Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.09.2007 13:16 - Безоблачна прогноза (и... Зорница София)
Автор: askeer Категория: Лайфстайл   
Прочетен: 3292 Коментари: 5 Гласове:
0



Има хора, към които времето е благосклонно. И не защото е застинало в някаква точка на доволство, а защото позволява прогнозата за него да се оказва всеки път безоблачна. В окото на бурята, където в момента се намира българското кино, Зорница София успява да  превърне проектите си в реалност. Нещо повече – успешна реалност.

Дебютният й филм „Мила от Марс” спечели голямата награда на фестивала в Сараево през 2004-та (и още 14 награди в последствие). Зад гърба на Зорница София сa и документалните филми “Смъртта и целият път обратно” иModus Vivendi”.

За своите 34 години тя има впечатляваща и повече от разнородна професионална биография – завършила магистратура по изящни изкуства от НХА с профил живопис, специализирала реклама в Америкън Юнивърсити, Вашингтон, и в Училището за визуални изкуства в Ню Йорк, над 50 изложби, фестивални участия в България, Ливърпул, Париж, Цюрих, Ню Йорк, Любляна, Дрезден, Москва, Лондон - с видеоарт, видеоинсталации, пърформанси, акции и живопис. И когато си мислите, че това е повече от достатъчно, се появяват длъжностите на Зорница като арт директор в рекламни агенции, костюмограф и... работник в затвора.

За новия си филм, на който е сценарист и режисьор, и който ще се снима на остров в Турция, за 3-годишната си дъщеря и приятеля си, с когото заедно продуцират проектите й – научете от Зорница София:

Разкажи ми повече за последния си проект - „Балкански блус“?
Вече
не се казва така, а „Прогнозата“. Всъщност, съвсем първоначалното работно заглавие беше „Балкански ритми“, което вече ми звучи страшно. Отдавна исках да го сменя – оказа се, че и чужденци, и българи не харесват заглавието. И си дадох сметка, че и аз не бих отишла да гледам филм с „балкански“ в заглавието. Мисля, че е доста изтъркано и клиширано. Освен това, в него не става въпрос за някакви специфични само за Балканите неща, а за универсални теми като идентичността. Мисля, че тя може да бъде изследвана в нашия регион до нейните крайности. Войните през целия 20-ти век, етническите сблъсъци са лошият пример в тази посока.

Каква е историята, върху която е изграден сценарият?
Историята сама
се сглоби, ей така, изведнъж. Разказва се за няколко приятели от различни балкански държави, които отиват да карат сърф на един остров. Тя е компилация между истински случки,  които по някакъв начин успяха да се срещнат и да станат една история. Аз не вярвам в измислените сюжети. Мисля, че самият живот има най-голямото въображение. Темата за националната идентичност стои някъде на заден план, докато историята е за е любовта, както и постоянното неразбиране между двама влюбени, между група приятели и между няколко съседни държави. Ако си свършим добре работата, темата е нещо, което зрителят ще почувства като собствено откритие.

Историята ми се сглоби в главата точно преди да родя. Явно е било доста непреодолимо, защото изобщо не ми се чакаше детето да стане порастне, за да започна да пиша. И още на десетия ден, след като родих започнах работа по сценария като поканих двама съ-сценаристи и приятели да работим заедно.

Каква е твоята позиция по темата „национална идентичност“?
Ние, хората, по-скоро си приличаме, отколкото се различаваме. Не се чувствам в позиция да правя кардинални изводи, но наистина смятам, че колкото повече се фиксираме върху различностите си, толкова сме по-малко хора, а ние всъщност си приличаме по всички човешки неща – обичаме се,
или не, искаме да правим добри неща или да постъпваме както ни харесва. Забелязала съм, че разединението винаги произтича от нещо негативно. Надявам се да е знак на едно отминало време. Аз поне вярвам, че новата епоха, на която се надявам ние да сме носители (Интернет, глобализацията, миграцията, епохата на Водолея), е тази, която ни обединява всъщност.

Знаеш ли какъв е проблемът със споровете дали Самуил е бил български цар или е първия македонски цар и всякакви подобни национални залитания?! Проблемът е, че това е наследство от едно друго време и поколение. И най-интересното е, че на Запад очакват от нас да бъдем точно такива балканци – да се хващаме за гушите си, във филмите ни задължително всички трябва да пият, да се стрелят, да реват силно... Казвам го като човек, който ходи по фестивали и гледа много филми. И от филмите ни очакват подобно поведение. Това създава мода, а модата ражда клишета. Какво излиза?! Че от бума на Костурица има доста реплики. А като се огледаме, в нашата държава има и хора, които са млади, готини, успешни, които правят разни неща и се кефят на това. Защо във филмите не разказваме за тях?

Как се спря на актьорите за „Прогнозата“?
Интересното е, че
в началото мислех съставът на този мой филм да е с доста ниска възрастова граница, но просто не можех да устоя на тези актиори. Компанията е страхотна –  Асен Блатечки, Юли Вергов, Део, Стефан Щерев и главната актриса Теодора Духовникова. Тя веднага ме грабна с с епизода, който направи на кастинга и разпознах моментално героинята си в нея. Когато правя кастинг, обикновено поставяме оценки, след това правим скрийнинг тестове и т.н., съвсем по американската система. Теодора беше единствената, която получи само шестици (и от оператора, продуцента, директора на кастинга), и една седмица – от мен. (смее се!) За Асен Блатечки ми беше ясно, че ще участва и в този мой проект. Део – също, макар той самият още да не го знаеше. Юли за мен беше изненада – много ентусиазъм и професионаализъм. Страшно съм развълнувана от избора, който направихме.

Какво допринася всеки от тях за филма?
Мога да ти разкажа за всеки от персонажите им. Прякорът на Део е „Облака“ - смятам, че е ясно защо му прил
яга. Героят на Юли – Робърт, има за прякор „Фитила“. Няма по-подходящо за него. Много харесвам как се ядосва – целият почервенява и започва да хвърля искри във всички посоки. Асен играе „Психопата” - един македонец, баща с малко момиченце, което още не сме намерили. Друго нещо, което отчаяно търсим за снимките е голям джип с десен волан... Няколко души от екипа преследват по улиците всички коли с десни волани, засега без резултат. Оказа се сложно да намерим такъв. Също така не е избран актьорът за главната роля - ангажимент да го намерят имат от „Ню Имидж”. Ще е чужд актьор. Изискванията им като субсидиращи филма е той да е известен, за мен е достатъчно да бъде добър.

Как се случи така, че твоят филм е първият, субсидиран от „Ню Имидж”?
Радвам се, че от „Ню Имидж“ ме потърсиха. Те имат такъв ангажимент – да се снимат по 2 български филма годишно с тяхна помощ. И чрез общи познати – на Дейвид Варод и мои, ме поканиха на среща, представих сценария и го одобриха. Хареса ми начина, по който Дейвид говори с мен, намерихме обща приказка и бекграунд – той е художник също като мен и доста бързо се разбрахме. После се срещнах и със самия продуцент, който дава парите.

Колко са парите?
350 000 евро.

Много или малко са тези пари за филма?
Истината е, че много рядко можеш да вземеш толкова пари от някой европейски фонд.
Tе дават по 100-150 000 евро, да кажем. Бюджета, който имаме за този филм горе-долу e среден за български филм, макар че снимането му няма да е лесно и е в две държави. Всъщност, за да се справим с това ни помага и фактът, че сме доста млад екип и никой не взима космически хонорар за работата си. Дори моят хонорар е смешно малък и това ми го казаха 100 човека. Но за мен това е въпрос на морал, искам първо да си го заслужа. Не е дошъл момента да взема много пари за работата си. Засега ми се струва нахално – искам първо да направя филм, който да е добър отвсякъде – и като история, и като техническо изпълнение.

Как се отразява големият бюджет на филмовата продукция?
Факт е, че само с пари не се правят по-добри филми. Има такива блокбъстъри - „Крал Артур“ или „Троя“ - гигантски бюджети,
а филмите са пълна скръб.

Не ми изглежда случайно че филмът ми не се финансира с европейски пари. Там продуцират предимно жестоко трагични истории. Радвам се, че финансовата помощ дойде от частна американска компания, за които е нормално да има млади хора, които се кефят с живота си и се забавляват.

Загуби или спечели „Мила от Марс” от липсата на пари. Знам, че е правен почти на приятелски, доброволни начала...
„Мила от Марс” е направен като студентски филм,
което има и плюсове и минуси и няма претенциите да бъде нормално изглеждащ като качество. Но някои неща стават по-трудни когато има пари… още не знам защо.

Всичко с „Прогнозата” звучи доста добре. Все пак, имаше ли някакви трудности преди да започнат снимките?
Първото нещо, за което се сещам сега е проблемът с актрисата ми Теодора Духовникова. Беше в болница със счупен втори шиен прешлен, но операцията мина добре. Безумно е колко хора моментално ме питаха дали ще я сменям. На мен това изобщо не ми минава през ума. Избрала съм я, и не смятам да  се отказвам от нея при първата трудност по пътя. Още по-малко сега.

Колкото до самия проект, имах проблем с представянето му на Запад. Реакцията беше: „Не може да има сърф в този филм, Зорница, защото няма такова нещо на Балканите.“ Моля?! Тогава осъзнах какъв е големият проблем – ние сме се превърнали в едно клише на Запад и за това сме си виновни само ние. Защото не сме си произвели филмите, които отговарят на цялата действителност. Приех този проблем като своя мисия и това ме мотивира допълнително. Да, имаме проблеми, но това не изчерпва живота в страната ни. Поне не моя.

Четох някъде, че българският филм, който последно те е впечатлил особено е „Обърната елха”. Защо?
(Филмът на Иван Черкелов и Васил Живков излиза на екраните миналата година и печели най-престижното отличие за български игрален филм за последните години - специалната награда на журито на фестивала Карлови Вари. Филмът e мозайка от шест самостойни новели с кратки интермедии между тях, а темата най-общо, е празника или липсата на празник в човешкия живот.- Бел.а.)

Да. Това е смел филм. Харесва ми, защото има голямо кино в него, неконформистки е, и същевременно в същността си е прост. Става дума за най-обикновени неща от живота. А втората историята е просто гениална.

Какво мислиш за българското кино през последните години?
Има повече филми, което, сигурна съм, е предпоставката за по-добро качество.
Aз съм диалектически материалист, колкото и да не е модерно (смее се). Природата е доказала, че количествените натрупвания водят до качествени изменения. Факт е, че една птичка пролет не прави. Много се радвам, че броят български филми на година е нараснал. Toва е като засилка, никой не да прави овчарски скок от място, нали? Друго нещо, което много ми харесва е, че хората в нашите среди ставаме все по-отворени да се подкрепяме един друг. Времето на българската кинематография всеки момент ще дойде. Дано да бъдем на нивото на учителите си!

Продуцираш филмите с мъжа до теб – Николай. Разкажи ми повече за него.
Toй нямаше нищо общо с кино. Сега продуцира, просто защото вярва в мен. Понякога е единствен. Иначе е бизнесмен, занимава се напоследък с внос на зеленчуци, има оранжерия... Той е човекът, без когото не вземам важно решение, дори за избора на актьорите. Ако можехме да печелим от кино, щеше да бъде много по-лесно. Ники иска колкото мен този филм да стане, някои от основноте идеи са негови. Презентирал е проекта по фестивали и е много запален. Ядосва се само, че не съм си сложила по-голям хонорар... Защото работя над филма постоянно от 2 години и половина и ме чакат още 9 месеца, и като сметнеш парите за всичкото това време, се получава, че съм най-евтиният работник.

Харесва ми, че заедно стоим зад идеите си и се борим нещата да се случват. Макар аз да съм по-големият оптимист в семейството.

Изкушава ли те документалното кино?
Темите в българските документални филми в последните години бяха определени от една критичка доста мрачно – за възрастни хора, малцинства, или бедни хора... Искам да покажа, че има и хора, които следват мечтите си и са щастливи. За тях е моят документален филм  Modus Vivendi”. Не съм търсила специално героите в него. Това са хора около мен. Не че няма и трагични неща в страната ни, но изборът на теми трябва да се разшири. Защото ако документалното кино е наистина документ за нашето време и нашата страна, това означава, че нямаме градска култура, няма млади хора, няма постижения, няма субкултури, няма ъндърграунд... Което не е така. Абсурдно и жалко е! И пак се превръщаме в клише.

А другите ти занимания – изящните изкуства, реклама?
„Мила от Марс” имаше страхотна кампания, дело на уникалния екип на Нобел Графикс. Аз никога не съм била толкова добра в рекламата. Абсолютно нищо не може да ме изкуши да работя в рекламна агенция отново! Но наученото там доста ми помага да си представям проектите. Трудно ми е да го обясня, но това да продадеш една идея по някакъв начин прави близки рекламата и киното. Ние също “продаваме” - послания, визии, позиция. Помaга ми опита ми в различни обалсти – и като художник, и като видеоартист, и като работник в затвора дори.

Работила си в затвора?
Да. Една година правих църквата в Централния софийски затвор, заедно със затворниците. Тогава май придобих опит да ръководя екип. През 1995 прочетох една статия, в която пишеше за отец Николай, който 4 години се опитвал да възстанови църквата там. Обясняваше как му пречели, как нямало хора за това и било невъзможно. А „невъзможно” е дума, която само ме амбицира. Усетих, че трябва да го направя, и го направих без да взема една стотинка за труда си. На aнглийски има една дума “call” – нещо като повик, ама по-силно и непреодолимо. Тaка е при мен. Усещам този повик и не се чудя, а действам.

Ти по това време познаваше ли се с Николай?
(смях) Най-интересното е, че точно тогава тъкмо ставахме гаджета и той беше много против работата ми в затвора. Дори сега, когато се случи бивши затворници да ме поздравят на улицата настръхва. Аз се прибирах от работа, лягах от изтощение, гледах в тавана и дори не желаех да разговаряме. Не знам как ме е издържал, наистина... това май е единствената ми работа в която Ники не ме подкрепяше.

След разговора със Зорница София  ми се случи да видя нейна фотосесия с дъщеричката й – Ники Амрита. Разбрах, че е кръстена на таткото, а историята покрай необичайното име идва чак от Индия, откъдето майка й наскоро се била върнала. Зорница я попитала за някое красиво индийско име, даващо сила за живот. Така се появило второто име на дъщеря й – Амрита – индийската богиня на безсмъртието.

Понякога ми се случва и да не вярвам в случайността.

Но този път не ми беше особено трудно. Защото по всичко личи, че зората на българското кино не е далеч. Нещо повече – в София е. Е, освен когато не снима на някой турски остров поредния си „повик”...



Тагове:   прогноза,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Diliana
18.03.2009 17:25
Зорница София е истински прфоесионалист с много качествени продукции, а с "Мила от Марс" спечели доста сърца, защото филма е много истински. Мисля че новият филм "Прогнозата" също ще се приеме много добре от аудиторията. Сценарият е доста завладяващ! :)
цитирай
2. анонимен - Ужас
24.04.2009 01:29
Не съм гледал по-лош "филм" от Прогноза.
Няма друг толкова неприятен филм. Ужас. Никакво послание. Скалъпен на две на три. Трагичен опит за недокументален филм. Боже опази.

Защо се харчат толкова много пари? Абсолютна некадърност. Хората нямат работа, а тя прави филми за 700 - 800 000 лева. Срамота :(
цитирай
3. анонимен - сърф
11.05.2009 15:13
колко скромно и оптимистично звучи авторката преди направата на филма си???!!! Филма е на екраните но уви, не става за гледане. Няма дори сърф??!! А авторката е доволна?! Самозабрава или добра продуцентска икономия?
цитирай
4. анонимен - Владимир
12.05.2009 09:34
Благодаря за интервюто,
Зорница София е талантлив млад български режиьсор и мога да й пожелавя-продължавайте в същия дух.
цитирай
5. анонимен - :))))
09.08.2010 14:39
Filmyt si struva!Radvam se ,4e go gledah,i sym naistina o4arovana!6te go preporu4am na vsiqkite is priqteli...naj veqe na horata koito poznavam ot SB,MK:)))))Uspeh Zornica Sofiq!Obi4ame te!:)))))))
Fen:))
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: askeer
Категория: Лични дневници
Прочетен: 278951
Постинги: 96
Коментари: 100
Гласове: 356
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930